Skip to main content

103 χρόνια από την Καταστροφή

1922 a

Επέτειος της Μικρασιατικής Καταστροφής, 103η  αύριο 13 Σεπτεμβρίου, με το τωρινό «νέο ημερολόγιο». Με το «παλαιό» - που ίσχυε τότε -, διήρκεσε από τις 31 Αυγούστου έως τις 4 Σεπτεμβρίου του 1922. Αποτίνοντας φόρο τιμής στους ξεριζωμένους από τη γη της Ιωνίας, αναρτώ άρθρο του επιμελητή κειμένων και μεταφραστή Ανδρέα Παππά, που δημοσιεύτηκε στη στήλη του ΓΛΩΣΣΙΔΙΑ*, στο “Βήμα της Κυριακής”, με τίτλο «Οι Τσέται».
Ταυτόχρονα, αναδημοσιεύεται άρθρο της εφημερίδας “Εστία” για το «Πς ξεφύτρωσαν πό τήν κουρελαρία τς προσφυγις βιομήχανοι, ργοστασιάρχες καί φοπλιστές – Ζεστάναμε τήν πατρίδα μας μέ τά ἔθιμά μας – Δέν μποροῦμε νά ξεχάσουμε τόν πόνο τοῦ 1922 κάθε Σεπτέμβριο – Οἱ πικραμένες καρδιές, τά σπασμένα φτερά, τά χαμένα ὄνειρα καί οἱ πυροβολημένες ἐλπίδες». Βασίζεται «σε διήγηση τῆς γάπης Μολυβιάτη, μητέρας τοῦ Πέτρου Μολυβιάτη, γιά αὐτούς πού ἦρθαν. Γιά τούς Ἕλληνες πού ἐδιώχθησαν ἀπό τούς Τούρκους, ἀλλά ἐρχόμενοι στήν μητέρα πατρίδα, ἔφεραν τόν πολιτισμό, τίς ἐκλεπτυσμένες του συνήθειες καί τήν ἀσύγκριτη δημιουργικότητά τους. Ἔφεραν κυριολεκτικῶς νέα πνοή στήν Ἑλλάδα, οἱ ξερριζωμένοι ἀπό τίς ἀξέχαστες πατρίδες τῆς Ἰωνίας καί τοῦ Πόντου. Καί μετά ἀπό αὐτούς, οἱ ξερριζωμένοι ἀπό τήν Κωνσταντινούπολη».

«Οι Τσέται»

1922 b

* Το 2023 κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Πατάκη το βιβλίο του Ανδρέα Παππά “Γλωσσίδια - Κείμενα για τη γλώσσα και όχι μόνο”.

Το  ιστορικό ντοκουμέντο της Αγάπης Μολυβιάτη

1922 c

Προλογίζοντας το κείμενο της Αγάπης Μολυβιάτη, η “Εστία” γράφει:
ΗΤΑΝ τέτοιες μέρες τό 1922 πού καιγόταν Σμύρνη. Πού ο λληνες διώκονταν πό τήν Μικρά σία. ταν τέτοιες μέρες τό 1955, πού ξέσπαγαν τά λεγόμενα «Σεπτεμβριανά». Μία κόμη κφανσις το γκληματικο προσώπου τς σύγχρονης Τουρκίας. Τς Τουρκίας πού στόν 20ό καί στόν 21ο αἰῶνα παραμένει ξ σου βάρβαρη καί πολίτιστη μέ τήν ποχή πού ο προπάτορες τν σημερινν Τούρκων κατέβαιναν πό τίς στέπες. Δέν θά παραθέσουμε γεγονότα γνωστά στούς λληνες γιά τούς διωγμούς στήν Μικρά σία καί τόν Πόντο πρίν πό 100 χρόνια καί στήν Πόλη πρίν πό 70 χρόνια. ς μήν μακρηγορομε.
Η Εστία παραθέτει «τό κείμενο
ναμνήσεων τς γάπης Μολυβιάτη, σάν φόρο τιμς στά θύματα τς κεμαλικς βαρβαρότητος καί ς ναγνώριση ταυτόχρονα τν μοναδικν χαρακτηριστικν το λληνισμο πού σάν τόν μυθικό Φοίνικα δημιουργε τήν ναγέννηση μέσα πό τίς στάχτες. Γιατί πως λέγει καί δια «δέν μπορομε νά ξεχάσουμε»… Ακολουθεί τό κείμενο: «Ο καλύβες μέ τίς τσίγγινες σκεπές πού εχαν πρόχειρα στηθε γιναν σπιτάκια, ο θλιοι συνοικισμοί ρχισαν νά παίρνουν μορφή πόλεων, ο βοσκότοποι καί ο νυδρες περιοχές πού μς εχαν παραχωρήσει γιναν προάστια ζηλευτά, πόλεις καί μεγαλουπόλεις μέ λαμπρά κτίρια καί μεγαλοπρεπες Ναούς, σχολεα καί πνευματικά κέντρα ψηλο πιπέδου.
νάλαμψε τό φς τς δικς μας ζωντάνιας καί το δικο μας πολιτισμο. Βάφτισαν τίς νέες πόλεις μέ τά νόματα τν πατρίδων το τόπου μας, προσθέτοντας στό κάθε νομα να “νέα”… Νέα Σμύρνη, Νέα Πέργαμος, Νέα.. Νέα… Νέα… Καί γέμισεν ττική, Πελοπόννησος, Θράκη, λη λλάδα μέ κόσμο γεμτο ζωή. Καί μεταφέροντας τά θη καί τά θιμα το τόπου μας ζεστάναμε τίς Πατρίδες τς ξενιτις καί μερέψαμε τόν πόνο μας γιά χαμένους Παραδείσους.
Κι
στερα, πό λίγο σχετικά διάστημα, ρχισαν νά ξεφυτρώνουν σιγά σιγά πό ατή τήν κουρελαρία -πως μς λεγαν τότε- ο βιομήχανοι καί ο ργοστασιάρχες, ο παγκοσμίου φήμης φοπλιστές, ο διεθνος φήμης καλλιτέχνες, ο διάσημοι συγγραφες μέ τά νώτατα βραβεα, γιά νά ποδείξουμε τι καί στίς πιό δύσκολες περιπτώσεις μπορε νθρωπος νά δημιουργήσει καί νά διαπρέψει, ταν ξεκινήσει μέ τά φόδια θέληση, ατοπεποίθηση, πιμονή καί πομονή, προσπάθεια καί φιλέργεια. Μς λένε τι πρέπει νά ξεχάσουμε. Τό θέλουμε καί μες. Εναι λλωστε πολύ πικρό νά ζες καί νά ξαναζες μέ τίς πικρές μνμες. λλά δέν τό μπορομε. λον τόν πόλοιπο χρόνο καταφέρνουμε νά κοιμηθομε πως πως τόν πόνο μας.
Μά το
τες τίς μέρες, παραμερίζονται λες τίς προσπάθειες γιά νά ρθωθε λοζώντανο τό 1922. Γινόμαστε ο νέοι κείνης τς ποχς μέ τίς πικραμένες καρδιές, μέ τά σπασμένα φτερά, μέ τά χαμένα νειρα, τίς πυροβολημένες λπίδες, μέ τόν ζωντανό θάνατο τν πάντων. Καί θά ταν σέβεια νά μήν θρηνήσεις, νά μήν παραπονεθες, νά μήν ψώσεις τήν καυτερή σου διαμαρτυρία, νά μήν βροντοφωνήσεις τό πελώριο καί ναπάντητο ΓΙΑΤΙ;
ς μς πιτραπε νά κρατήσουμε τοτες τίς μέρες δικές μας, καταδίκες μας, μέ τίς πικρές μας μνμες, μέ τόν σίγαστο πόνο μας, μέ τίς νεπούλωτες πληγές.
Ε
ναι χρέος, χρέος ερό πρός τούς αυτούς μας, πρός τούς χαμένους μας Παραδείσους, πρός τούς ταφους νεκρούς μας. Εναι τιμητική νθύμηση, εναι ερή λειτουργία καί μνημόσυνο.
ς μς πιτραπε νά μαζευόμαστε τσι σάν καί σήμερα, μέ συγκεντρωμένη τή σκέψη, σέ να σημεο, σέ μιά ποχή, νά θρηνήσουμε μέ τόν διο πόνο, σεμνά καί θόρυβα ,τι χάσαμε. Εναι πέρτατο καθκον, εναι φειλή καί δυσώπητος νάγκη. Ο νεκροί δέν πεθαίνουν σο τούς θυμόμαστε.Νέκρωση εναι πάρνηση καί λήθη.
ς μς πιτραπε νά διατηρήσουμε ζωντανή τήν μνήμη τους σο πάρχουμε καί σο ζομε. Καί τυλιγμένοι στό βαρύ πένθος μας νά τούς ψέλνουνε τό “Αωνία ατν μνήμη”.

γάπη Μολυβιάτη - 14 Σεπτεμβρίου 1987»